Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zajęcia logopedyczne

Zajęcia logopedyczne.
 Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenia w szkole. Stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, daje możliwość precyzyjnej komunikacji. Pozwala także na wyrażanie swoich myśli, własnych opinii i uczuć. Jednak nauka prawidłowej wymowy wymaga systematyczności i ciągłego powtarzania, dlatego tak ważne są codzienne ćwiczenia w domu.
 
Oto propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych :
 
1. Ćwiczenia oddechowe:
 -„wąchanie kwiatów” –  wciąganie powietrza nosem, czynność powtarzamy kilkakrotnie
-„chłodzenie zupy” - ręce złożone na kształt głębokiego talerza, wciąganie powietrza nosem, wydmuchiwanie powietrza buzią
-„chuchanie na szybę” – wciąganie powietrza nosem, a następnie chuchanie jak najdłużej tak, aby zaparowała
-„chuchanie na zamarznięte ręce” – chuchanie tak, aby poczuć na nich ciepło. 
 
2. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:
a) ćwiczenia języka:
  • -wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej
  • - klaskanie językiem, naśladowanie głosu konia
  • - dotykanie językiem górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej – zabawa w liczenie zębów
  • - naśladowanie mycia zębów
  • - cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów
  • - naśladowanie mlaskania
  • - mycie językiem podniebienia
  • - oblizywanie górnej wargi, później dolnej
  • - wypychanie językiem policzków
  • b) ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg:

– naśladowanie rybki 

– cmokanie

– układamy usta w dzióbek, przesuwanie  raz w prawo, raz w lewo

– ułożenie ust na zmianę w dzióbek i w uśmiech (można mówić u-i-u-i-u-i … )

– wymawianie na zmianę o-e-o-e-o-e

– parskanie

– robienie na zmianę uśmiechniętej i smutnej minki (kąciki ust w górę i w dół)

– przytrzymanie kredki/ołówka pod nosem przy pomocy górnej wargi

– kilkakrotne nadymanie policzków przy zwartych wargach

– przy zamkniętych szczękach – zwieranie i rozwieranie warg

– przy zamkniętych szczękach – unoszenie na zmianę wargi górnej (tak, by odsłonić górne zęby) i dolnej (by odsłonić zęby dolne)

– rysowanie kółek wargami wysuniętymi i ułożonymi w dzióbek.

c) ćwiczenia żuchwy :
  • – szerokie otwieranie buzi jak przy wymawianiu głoski ,,a", zamykanie buzi
  •  – wysuwanie żuchwy, zakładanie dolnych zębów na górną wargę i przesuwanie nimi po niej
  • - zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę (na zmianę) 
  •  – naśladowanie przeżuwania trawy przez krowę
  • – naśladowanie żucia gumy.
  • d)Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
  • - ziewanie 
  • - kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej
  • - chrapanie na wdechu i wydechu
  • - wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku
  • - oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta
  • -  wdychanie powietrza nosem, wydychanie  ustami (usta cały czas otwarte)
  • - buzia otwarta, czubek języka na dole – energiczne wymawianie "k", "u-k", "ch", "uch"
  • - chrząkanie.
Miłej zabawy:)