Zajęcia logopedyczne
Zajęcia logopedyczne.
Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenia w szkole. Stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, daje możliwość precyzyjnej komunikacji. Pozwala także na wyrażanie swoich myśli, własnych opinii i uczuć. Jednak nauka prawidłowej wymowy wymaga systematyczności i ciągłego powtarzania, dlatego tak ważne są codzienne ćwiczenia w domu.
Oto propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych :
1. Ćwiczenia oddechowe:
-„wąchanie kwiatów” – wciąganie powietrza nosem, czynność powtarzamy kilkakrotnie
-„chłodzenie zupy” - ręce złożone na kształt głębokiego talerza, wciąganie powietrza nosem, wydmuchiwanie powietrza buzią
-„chuchanie na szybę” – wciąganie powietrza nosem, a następnie chuchanie jak najdłużej tak, aby zaparowała
-„chuchanie na zamarznięte ręce” – chuchanie tak, aby poczuć na nich ciepło.
2. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:
a) ćwiczenia języka:
- -wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej
- - klaskanie językiem, naśladowanie głosu konia
- - dotykanie językiem górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej – zabawa w liczenie zębów
- - naśladowanie mycia zębów
- - cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów
- - naśladowanie mlaskania
- - mycie językiem podniebienia
- - oblizywanie górnej wargi, później dolnej
- - wypychanie językiem policzków
- b) ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg:
– naśladowanie rybki
– cmokanie
– układamy usta w dzióbek, przesuwanie raz w prawo, raz w lewo
– ułożenie ust na zmianę w dzióbek i w uśmiech (można mówić u-i-u-i-u-i … )
– wymawianie na zmianę o-e-o-e-o-e
– parskanie
– robienie na zmianę uśmiechniętej i smutnej minki (kąciki ust w górę i w dół)
– przytrzymanie kredki/ołówka pod nosem przy pomocy górnej wargi
– kilkakrotne nadymanie policzków przy zwartych wargach
– przy zamkniętych szczękach – zwieranie i rozwieranie warg
– przy zamkniętych szczękach – unoszenie na zmianę wargi górnej (tak, by odsłonić górne zęby) i dolnej (by odsłonić zęby dolne)
– rysowanie kółek wargami wysuniętymi i ułożonymi w dzióbek.
c) ćwiczenia żuchwy :
- – szerokie otwieranie buzi jak przy wymawianiu głoski ,,a", zamykanie buzi
- – wysuwanie żuchwy, zakładanie dolnych zębów na górną wargę i przesuwanie nimi po niej
- - zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę (na zmianę)
- – naśladowanie przeżuwania trawy przez krowę
- – naśladowanie żucia gumy.
- d)Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- - ziewanie
- - kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej
- - chrapanie na wdechu i wydechu
- - wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku
- - oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta
- - wdychanie powietrza nosem, wydychanie ustami (usta cały czas otwarte)
- - buzia otwarta, czubek języka na dole – energiczne wymawianie "k", "u-k", "ch", "uch"
- - chrząkanie.
Miłej zabawy:)