Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej
PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W KLASIE PIERWSZEJ
Szanowni Rodzice!!!
Pierwszy rok w szkole to wielkie wydarzenie dla Państwa pociech. Przed Waszymi dziećmi otwiera się nowy, nieznany świat. Niezwykle ważne jest właściwe przygotowanie dziecka, by zminimalizować stres i ułatwić adaptację w nowym środowisku. W pierwszych dniach nauki najwięcej trudności sprawia małym uczniom właściwe gospodarowanie swoimi przyborami szkolnymi i odpowiednie przygotowanie do każdej kolejnej lekcji. Bardzo proszę o uważne zapoznanie się z poniższymi informacjami, które pomogą w przygotowaniu do rozpoczęcia nauki.
POWODZENIA, DO ZOBACZENIA PIERWSZEGO WRZEŚNIA!
WYPRAWKA:
- PRZYBORY SZKOLNE
- piórnik, a w nim: ołówek o trójkątnym przekroju lub zwykły, ale z nasadką, gumka, temperówka, klej w sztyfcie, nożyczki, kredki „Bambino” w drewnianej oprawie (wypełnianie kolorem za pomocą zwykłych kredek ołówkowych zajmuje dzieciom bardzo dużo czasu),
- zeszyty 16 lub 32 - kartkowe – w kratkę i w kolorowe 3 linie,
- teczka tekturowa z uchwytem na wypełnione karty pracy i prace plastyczne (przechowywana w szkole).
- PRZYBORY PLASTYCZNE – UZUPEŁNIANE W TRAKCIE ROKU SZKOLNEGO
- teczka tekturowa na gumkę, a w niej: blok techniczny biały A4, blok techniczny kolorowy A4, papier kolorowy (zwykły, nie samoprzylepny!), do teczki można również spakować zapasowe zeszyty w 3 linie i w kratkę,
- pastele olejne,
- farby plakatowe,
- 3 pędzle różnej grubości, w tym 1 szeroki i płaski,
- kubek na wodę do malowania farbami,
Wszystkie przybory plastyczne będą przechowywane w szkole.
- STRÓJ NA ZAJĘCIA RUCHOWE
- obuwie sportowe na białej podeszwie (trampki, tenisówki),
- biała koszulka typu T – shirt, bez nadruku,
- czarne lub granatowe spodenki.
UWAGA!
Wszystkie książki, zeszyty i przybory muszą być podpisane. Podręczniki i zeszyty należy obłożyć okładką.
Gromadzenie i przygotowywanie wyprawki powinno odbywać się w obecności dziecka, aby każdy uczeń potrafił rozpoznać swoje rzeczy. ☺☺☺
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI PISANIA – ĆWICZENIA Z ZAKRESU MOTORYKI MAŁEJ:
- Ćwiczenia usprawniające staw nadgarstkowy i palce rąk:
- rysowanie na tablicy lub kartce jedną ręką lub oburącz,
- zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub oklejanie kartki plasteliną,
- lepienie w glinie, plastelinie lub masie solnej,
- bębnienie palcami, stukanie palcami po stole,
- marsz palców po stole w określonym kierunku,
- przewlekanie nitek przez dziurki w tekturze,
- nawlekanie korali lub makaronu na sznurek,
- ugniatanie jedną ręką kul z gazet, bibuły,
- naśladowanie ruchów gry na pianinie, flecie, skrzypcach,
- kalkowanie różnej wielkości wzorów o kształcie geometrycznym i literopodobnym,
- pisanie na klawiaturze komputera,
- wycinanie, wydzieranie z papieru,
- malowanie szlaczków grubym pędzlem na dużej powierzchni,
- stemplowanie pieczątkami gumowymi, drewnianymi lub wykonanymi z ziemniaka,
- malowanie palcami, pędzlem, watą, gąbką: linii pionowych, poziomych, falujących, łamanych, spiralnych, form kolistych, kwadratowych, trójkątnych,
- obrysowywanie kształtów bez odrywania ręki od papieru.
- Ćwiczenia płynnych ruchów pisarskich:
- łączenie kropek na papierze gładkim oraz w liniach i kratkach,
- pogrubianie słabo zaznaczonego konturu,
- uzupełnianie elementów obrazka według wzoru,
- obrysowywanie szablonów,
- obrysowywanie przez kalkę lub folię rysunków i liter,
- kreślenie szlaczków.
- Ćwiczenia i zabawy zwalniające napięcie stawowo - mięśniowe:
- poruszanie rękami uniesionymi nad głową,
- zabawa w pranie i prasowanie,
- zabawa w rąbanie i piłowanie drewna,
- naśladowanie lotu ptaka, dyrygenta, pływania, drzew na wietrze.
- Ćwiczenia usprawniające ruchy rąk i koordynację wzrokowo-ruchową (współpracę ręka - oko):
- rysowanie linii poprzez łączenie punktów,
- dorysowywanie brakujących elementów,
- rysowanie pod dyktando,
- rysowanie linii wewnątrz labiryntów,
- zamalowywanie małych przestrzeni, np. figur na obrazku,
- rysowanie linii pionowych, poziomych, ukośnych, falistych, pętelkowych, półkolistych, kolistych,
- kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i rysowanie różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych.