Drodzy Rodzice
Drodzy Rodzice,
sytuacja, w której się obecnie znaleźliśmy jest wyzwaniem zarówno dla nauczycieli i uczniów, jak i rodziców. Postawiła przed nami nowe zadanie, którym jest zorganizowanie pracy online. Dokładamy wszelkich starań, by przebiegała ona jak najlepiej i dawała oczekiwane efekty. Mamy jednak świadomość, że aby praca ta przynosiła sukcesy konieczna jest ścisła współpraca na linii szkoła – dom i ogromne zaangażowanie Państwa jako rodziców.
Oczywiście rodzic nie ma stać się nauczycielem, tylko organizatorem pracy dziecka. Stwarza mu odpowiednie warunki, wspiera i motywuje. Nauczyciele natomiast odpowiadają za stronę merytoryczną procesu nauczania, czyli realizują treści nauczania, dostarczają odpowiednie materiały, zadają odpowiednie zadania. Rodzic musi pamiętać, że jego rola nie polega na tym, by pracować za dziecko. Ono powinno samodzielnie wykonywać zdania dostarczone przez nauczycieli. Z Państwa strony zależy nam bardzo na informacji zwrotnej poprzez dziennik elektroniczny, e- mail, czy telefon, jak dziecko sobie radzi i czy rzeczywiście wykonuje w sposób swobodny przesłane zadania oraz na wspieraniu i motywowaniu dziecka do systematycznego uczenia się.
Zachęcamy do podjęcia współpracy i komunikowania się ze szkołą w zakresie organizacji zdalnego nauczania.
Przekazujemy kilka wskazówek, które mogą być pomocne w kształceniu na odległość.
Rodzicu,
- W obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętać, że ten szczególny czas powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale także na rozwijanie pasji
i zainteresowań dziecka oraz na odpoczynek i wzmacnianie relacji rodzinnych.
- Zaplanuj czas dziecka i podziel go na np. cztery grupy:
- edukacja – będą to np.: indywidualna praca ucznia z materiałami przekazanymi
czy wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, zajęcia prowadzone przez nauczyciela on-line (w czasie rzeczywistym) oraz inne formy nauki ucznia (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura),
- sport – w obecnej sytuacji to przede wszystkim wszelkiego rodzaju aktywności ruchowe możliwe do wykonania w warunkach domowych, w tym proste rozgrzewki/rozciągania,
- dom – to obowiązki domowe, w których wypełnianie dziecko powinno być zaangażowane (sprzątanie, pomoc przy posiłkach), obowiązki, czasem najbardziej żmudne mogą być atrakcyjne, bo jest to czas spędzony wspólnie z rodziną,
- rozrywka – to każda forma zabawy i odpoczynku, która minimalizuje poczucie braku kontaktu z rówieśnikami, okazja do podzielenia się z dziećmi swoimi pasjami, wspólne gry planszowe.
- Nauka w domu, w sposób bardziej samodzielny, staje się rzeczywistością.
Zachęcaj swoje dziecko do samodzielnej pracy.
- Pozostań w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami. Udostępnij im swój numer
telefonu, adres mailowy, korzystaj z dziennika elektronicznego, sprawdzaj stronę
internetową szkoły.
- Zgłaszaj szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka.
- Pomóż dziecku, szczególnie w przypadku dzieci młodszych, zorganizować warunki
do nauki w domu – kącik, pomieszczenie, dostęp do komputera, tablet itd.
- Wspólnie z dzieckiem ustalcie godziny nauki, przeplatane odpoczynkiem (zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami, np. prace w domu na rzecz rodziny.
- Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj za pilność, systematyczność
i samodzielną naukę.
Podpowiedzi jak uczyć się w efektywny sposób, szybciej czytać i więcej zapamiętywać? Jak organizować czas i osiągać planowane cele? Jak szybko i łatwo uczyć się języków obcych? Znajdują się w nowym cyklu edukacyjnym TVP VOD „Techniki nauki”. Programy prowadzą eksperci, trenerzy i wykładowcy, którzy w przystępny sposób podpowiadają, jak rozwijać i doskonalić jedną z najważniejszych kompetencji XXI wieku – umiejętność uczenia się. Projekt to efekt współpracy koncepcyjnej MEN i TVP. Wszystkie odcinki można bezpłatnie obejrzeć na platformie vod.tvp.pl.
https://www.gov.pl/web/edukacja/techniki-nauki--nowy-cykl-edukacyjny-tvp-vod
9.Pomóż dziecku w pobieraniu materiałów, zrozumieniu poleceń. Motywuj do samodzielnego rozwiązania zadań, doradź, w jaki sposób ma przechowywać pobrane materiały i swoje rozwiązania.
10.Jeżeli Twoje dziecko zdaje w tym roku egzamin ósmoklasisty, zachęć do skorzystania
z materiałów publikowanych przez CKE, w tym z próbnych testów.
11.Zwróć szczególną uwagę dziecka na bezpieczne korzystanie z Internetu.
Przydatne informacje dotyczące zasad bezpieczeństwa w sieci znajdziesz na stronie https://ose.gov.pl/pakietyedukacyjne
https://www.gov.pl/web/edukacja/cyberprzemoc--poradnik-dla-rodzicow
12.Nadzoruj działania dziecka w sieci i rozmawiaj z nim o podejmowanych przez nie
aktywnościach.
13.Sprawdź komunikaty publikowane na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i
Ministerstwa Cyfryzacji, dotyczące planowania i realizacji nauki zdalnej:
Opracowanie:
Małgorzata Markiewicz
pedagog szkolny
W opracowaniu wykorzystano następujące źródła i materiały:
- Poradnik MEN Nauczanie na odległość. Poradnik dla szkół.
- Poradniki opracowane przez MEN dla: Dyrektorów Szkół, Nauczycieli Rodziców http://www.gov.pl/zdalnelekcje.pl