Dzień Pluszowego Misia
Jak co roku 25 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Pluszowego Misia, który został ustanowiony w 2002 roku, w setną rocznicę „narodzin" tej popularnej maskotki.
Mały, duży, bury, kolorowy, milutki, z kokardką czy w kubraczku... Każdy posiada bądź posiadał własnego ulubionego misia pluszowego. Jest to jedna z najpopularniejszych zabawek w Europie już od XIX wieku. Miś pluszowy nieodłącznie kojarzony jest z beztroskim czasem dzieciństwa. Jest kumplem do zabawy, kompanem podróży, przyjacielem, któremu można wszystko powiedzieć, antidotum na nocne koszmary.
Często misie są bohaterami powieści, bajek, filmów i piosenek, m.in. Kubuś Puchatek, Coralgol, Paddington, Miś Uszatek, Yogi, Rupert, Mój Brat Niedźwiedź, Mały Miś, Troskliwe Misie czy Gumisie. Nie można wyobrazić sobie świata bez uroczego, łagodnego misia. Jest on patronem wielu przedszkoli i żłobków w Polsce i na świecie. Stał się również symbolem pomocy, dzięki akcji charytatywnej “Podaruj Misia” organizowanej co roku przez TVN, akcji “Miś” (polegającej na wręczaniu misiów i prezentów gwiazdkowych dla dzieci z biednych rodzin) czy Fundacji Burego Misia na rzecz osób niepełnosprawnych.
Dotyk to najtańsza i najlepsza terapia na ludzkie emocje takie jak lęk, radość, smutek. Daje nam wszystko co w życiu najważniejsze – poczucie bezpieczeństwa i błogości wynikające z bliskości z druga osobą .
26 listopada odbyła się prawdziwa celebracja tego sympatycznego święta w klasie Ia w Szkole Podstawowej nr 9 w Tomaszowie Mazowieckim.
Po przywitaniu wszyscy z zainteresowaniem wysłuchali historii pluszowego misia.
Pierwsze misie pluszowe powstały w Europie, następnie były też eksportowane do USA. Nazwa Teddy Bear, wzięła się od zdrobnienia imienia Teodora Roosevelta. Kariera pluszowego misia zaczęła się w listopadzie 1902 roku, kiedy 26. prezydent Stanów Zjednoczonych – Theodore Roosevelt podczas polowania nie zgodził się na odstrzelenie małego niedźwiadka. Scenę tę narysował dla „Washington Post” karykaturzysta Clifford Berryman. Słynny rysunek zainspirował rosyjskiego emigranta Morrisa Mitchoma, prowadzącego sklep z zabawkami na nowojorskim Brooklynie, do wyprodukowania takiej maskotki. Za zgodą prezydenta, nazwał go „Teddy's Bear” - miś Teddy'ego. Prezydent Roosvelt własnoręcznie odpisał na list Mitchoma: „Nie sądzę, żeby moje imię było wiele warte w tym niedźwiedzim interesie, ale proszę bardzo, może go pan używać”. Dwa lata później, w 1904 roku „Teddy Bear” był już tak popularny, że Roosevelt walczący o reelekcję, wybrał go na maskotkę swojej kampanii i wygrał wybory.
Prezentacja maskotek dzieci podczas zabawy tanecznej z misiami „My Teddy Bear Turn Around”. Utrwalenie słownictwa angielskiego w piosence „My Teddy Bear has…”
Zajęcia plastyczne- „Portret mojego Misia”
Kontakt z literaturą dziecięcą. Wychowawczyni przeczytała fragmenty książki A.A. Milne „ Kubuś Puchatek i przyjaciele”. W oparciu o literaturę dzieci uświadomiły sobie jak wygląda życie i zwyczaje niedźwiedzi. Nauczycielka zaprezentowała informacje z Wikipedii o niedźwiedziu brunatnym , który zamieszkuje polskie Tatry.
Integrowanie się w zabawach ze swoimi misiami wg instruktażu nauczycielki - „Misiowy masaż”, zabawa ze śpiewem „Stary niedźwiedź”, „Misiowe figle”- zabawa w parach, „Krzyś ciągnie misia”- ciągnięcie za nogi pluszaka, „Skoki tygryska”.
Rozwiązywanie zagadek słowno -obrazkowych „Kto to jest”
Ma bardzo mały rozumek, jego najulubieńszym przysmakiem jest miodek. Jego najlepszym przyjacielem jest Prosiaczek (Kubuś Puchatek).
Jest najlepszym przyjacielem Kubusia Puchatka, Ma wielkie serce, jest bardzo strachliwy, najbardziej na świecie lubi żołędzie (Prosiaczek)
Ta tajemnicza postać wszystkim udziela dobrych rad. Jest symbolem mądrości w Stumilowym Lesie. (Sowa Przemądrzała)
Jest miłym zwierzątkiem, któremu nic się nie chce robić. Lubi jeść oset i przyjmować prezenty.(Kłapouchy)
To bardzo pracowita postać, ciężko pracuje w swoim ogródku. Ma bardzo liczną wielu krewnych i znajomych. (Królik)
Jest synkiem mamy Kangurzycy, uwielbia płatać figle. (Maleństwo)
Najbardziej na świecie lubi brykać i tran łykać. (Tygrysek)
Przyporządkowanie ulubionych pokarmów postaciom z „Kubusia Puchatka”.
Kubuś Puchatek – baryłka miodu,
Tygrysek – tran,
Prosiaczek – żołędzie ,
Królik – marchewka,
Maleństwo – ciasteczko,
Kłapouchy- oset.
Zbiorowe pisanie listu do misia- rozsypanka zdaniowa
Tomaszów Maz.26.11.2018
Kochany Misiu!
Dziękujemy Ci, że jesteś z nami od zawsze.
Gdy Cię przytulamy, słyszymy bicie Twojego pluszowego serduszka.
Czujemy się bezpiecznie, gdy patrzymy w guziczki Twoich oczu.
Jesteś naszą poduszką, chusteczką i przyjacielem.
Dziękujemy za Twoje puszyste, cieplutkie futerko.
Uczniowie klasy I a
Degustacja bułki z miodem- przysmaku niedźwiadków
Poznanie bohaterów bajek dla dzieci- oglądanie na tablicy multimedialnej „ Miś Uszatek”, „ Miś Colargol”.
Nauka piosenki „ Mam pluszowego misia”
Zajęcia plastyczne- wykonanie opaski na głowę „ głowa misi” -cięcie, rysowanie, zszywanie zszywkami.
Wychowawca 1a Renata Żerek